Kanatıçıklar sağa ya da sola doğru dönmek icin kanatların birini yukarı kaldırırken digerini asağı indirirler. Işte bunu yapmak icin sahip oldugu ana elemanları Aileron (Kanatıçıklar) lardir. Kanat üzerinde bulunan yardımcı elemandır.
Peki bunlar nasıl calışır
Bu parçalar kanatların arka tarafinda ve en uçlarda bulunurlar. En uçlarda bulunmalarının sebebi momentumdan uçağı daha çok etkilemesi istenmesidir.
Aileron
Bu parçalar tersinir çalısır. Yani birisi sağdaki yukarı kalkarken soldaki aşağı iner ya da bunun tam tersi gerçekleşir, hic bir zaman aynı yöne dogru çalısmazlar.
Sağdaki yukarı soldaki aşağiya indigini dusunursek; Sağ kanadın yukarıdan giden havası yavaslar ve orda yüksek basınç olusur. Boylece sağ kanat asagıya dogru haraket eder. Aynı şey solda da olur ve sol kanatta yukarıya doğru haraket eder.
Aileronlar uçağın tipine gore 2 ya da 1 tanedir. Bunlara iç ve dıs aileronlar denir. Pilot kanatçıkları lövye
veya volan ile kumanda eder.
Lakin aileronlarin bu haraket istenmeyen ve kontrolü güç durumları da meydana getirir. Bunların önlenmesi icin yukarı kalkan aileronun aşağı inene oranla daha az açılı acılması ya da yukari kalkanin asagiya dogruda birazcik acılarak bu önlenebilir. Ne yazikki bu çarelerde kanadin verimini düsürmektedir. Bu sebeple günümüzde konturlu aileron kullanilmaktadir. Ayrica kanatla aileron arasina oluşan parazitleri onlemek için lastik perdeler yerlestirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder