Bildiğiniz gibi uçmak havada bir noktadan
baska bir noktaya yapilan harakettir. Havada sabit durmaya ise asılı kalmak
denir. Peki bu yüzlerce tonluk uçaklar nasıl havalanırlar ve nasıl havada
kalabilirler.
Bildiginiz gibi havadan hafif maddeler havada yukarıya
doğru haraket ederler. Sıcak balon ve zeplinler bu prensibe gore
havalanırlar. Sıcak hava balonlarında ısınan havanın yoğunluğu azalır ve
yukarıya doğru aerostatic kuvvet ile yukselir. Zeplinlerde ise havadan hafif
gaz olan Helyum ya da Hidrojen gazlari kullanilir. Lakin Hidrojen gazi
patlayici oldugu icin asal gaz olan Helyum tercih edilmektedir.
Uçaklarda ise Aerostatik gaz pek ise yaramaz.
Aerodinamik kuvvetle havalanır vede havada kalır. Peki bu kuvvet nasıl meydana
gelir.
Ilk basta motorların çalismasiyla (motorların
çalısmasini ilerleyen zamanlarda ayrıntılı olarak vereceğim) arkaya doğru itme
kuvveti olusur. Bu kuvvetle uçak ileri doğru haraket eder. Burda unutulmamasi
gereken nokta uçaklar yerdeykende motorların havaya yaptığı kuvvetle haraket
eder arabalardaki gibi tekerlekler itme kuvveti sağlamaz. Motor sayesinde hızlanan uçağin kanatlarina
havanın çarpmasiyla hava ikiye ayrilir
Lakin üsten
giden havayla altan giden havanin akibeti bir olmaz. Iste bu farklılık kanadın
kaldırma kuvvetini saglar.
Kanadın üstünden giden hava altakine oranla daha hızlıdır. Hızla basınç arasındaki ters orantıdan altaki havanın basıncı ustekinden daha fazladır.
Kanadın
altında yüksek hava basıncı , üstünde ise alçak hava basıncı yani emme bolgesi
olusur. Boylece kaldirma kuvveti olusur.
Ucagin burnunu hafif havaya kaldirmasiylada ucak havalanir.
Havada uçarkende ayni prensiple uçar
uçaklar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder