Sayfalar

26 Ocak 2013 Cumartesi

Genel Uçma Prensibi

<!--[if !mso]> <![endif] -->
 Bildiğiniz gibi uçmak havada bir noktadan baska bir noktaya yapilan harakettir. Havada sabit durmaya ise asılı kalmak denir. Peki bu yüzlerce tonluk uçaklar nasıl havalanırlar ve nasıl havada kalabilirler.
 Bildiginiz gibi havadan hafif maddeler havada yukarıya doğru haraket ederler. Sıcak balon ve zeplinler bu prensibe gore havalanırlar. Sıcak hava balonlarında ısınan havanın yoğunluğu azalır ve yukarıya doğru aerostatic kuvvet ile yukselir. Zeplinlerde ise havadan hafif gaz olan Helyum ya da Hidrojen gazlari kullanilir. Lakin Hidrojen gazi patlayici oldugu icin asal gaz olan Helyum tercih edilmektedir.
 Uçaklarda ise Aerostatik gaz pek ise yaramaz. Aerodinamik kuvvetle havalanır vede havada kalır. Peki bu kuvvet nasıl meydana gelir.
 Ilk basta motorların çalismasiyla (motorların çalısmasini ilerleyen zamanlarda ayrıntılı olarak vereceğim) arkaya doğru itme kuvveti olusur. Bu kuvvetle uçak ileri doğru haraket eder. Burda unutulmamasi gereken nokta uçaklar yerdeykende motorların havaya yaptığı kuvvetle haraket eder arabalardaki gibi tekerlekler itme kuvveti sağlamaz.  Motor sayesinde hızlanan uçağin kanatlarina havanın çarpmasiyla hava ikiye ayrilir

Lakin üsten giden havayla altan giden havanin akibeti bir olmaz. Iste bu farklılık kanadın kaldırma kuvvetini saglar.
 Kanadın üstünden giden hava altakine oranla daha hızlıdır. Hızla basınç arasındaki ters orantıdan altaki havanın basıncı ustekinden daha fazladır. 
Kanadın altında yüksek hava basıncı , üstünde ise alçak hava basıncı yani emme bolgesi olusur.  Boylece kaldirma kuvveti olusur. Ucagin burnunu hafif havaya kaldirmasiylada ucak havalanir.
 Havada uçarkende ayni prensiple uçar uçaklar. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder